Scenos menų festivalis „ConTempo“: ambicingas ir provokuojantis

Vasarą šiemet Kaunas palydės scenos menų siautuliu įvairiose miesto gatvėse ir salėse. Europos kultūros sostine 2022 m. besirengiančiame tapti Kaune rugpjūčio 23-25 d. vyks naujas tarptautinis scenos menų festivalis „ConTempo“. Pasak festivalio organizatorių, festivalio pavadinimas sufleruoja ne tik šiuolaikinę programą, bet ir Kauno kelionę iš laikinosios į šiuolaikinę sostinę.

Naująjį festivalį „ConTempo“ inicijavo „Kaunas 2022“, jėgas suvienijęs su „Kultūros platforma“ ir Lietuvos šokio informacijos centru. Pastarojo direktorė, „Kaunas 2022“ scenos menų kuratorė ir festivalio programos sudarytoja Gintarė Masteikaitė teigia, kad naujo festivalio idėja išsikristalizavo labai natūraliai. Pasak jos, festivaliu siekiama sukurti platformą užsienio kūrėjų darbų ir nepriklausomų šalies scenos menų atstovų pristatymui. „Šis festivalis yra ir bus vystomas atsižvelgiant į Kauno miesto kultūrinį klimatą, patirtis, turimas erdves, miesto ir rajono stiprybes bei silpnybes, aktyviai bendradarbiaujant su mieste veikiančiais kūrėjais ir organizacijomis“, – pasakoja „ConTempo“ programos sudarytoja.

Dauguma šio festivalio pasirodymų vyks viešose erdvėse, tačiau „ConTempo“ renginiai, skirtingai nei būdinga panašiems šalyje vykstantiems festivaliams, nesikoncentruos senamiestyje, o vyks įvairiausiose Kauno ir Kauno rajono vietose: Kačerginėje, Šančiuose, „Girstučio“ kultūros rūmuose ir įvairiose erdvėse miesto centre. „Galvojant apie naujo festivalio poreikį ir koncepciją, buvo aišku, kad festivalis turi išeiti toliau už teatro aikštelių ir įveiklinti miesto atviras ir uždaras erdves. Mieste jaučiamas didžiulis kultūrinių erdvių, taip pat ir scenos menui skirtų aikštelių, stygius. Mažiausiai norėjome, kad turimos erdvės apribotų festivalio meninius užmojus. Idėja kurti programą, kuri galėtų būti pritaikyta netradicinėms erdvėms, tiesiogiai susijusi ir su naujos auditorijos pasiekimu. Net neabejojame, kad festivalis daug prisidės prie kritiškai mąstančios auditorijos plėtros, aktyvesnio kultūrinio gyvenimo už miesto centro, plės ir mieste veikiančių kultūros įstaigų teikiamų paslaugų vartotojų ratą, prie šiuolaikinio miesto ir Kauno rajono įvaizdžio“, – pasakoja G.Masteikaitė.

Ambicingoje, provokuojančioje ir dialogo kviečiančioje „ConTempo“ programoje galima rasti šokio, šiuolaikinio cirko, teatro, muzikos daugiadisciplinio meno kūrinių, kuriuos pristatys trupės ir nepriklausomi kūrėjai iš Belgijos, Šveicarijos, Izraelio, Italijos, Ispanijos ir, žinoma, Lietuvos. Per tris dienas Kauno mieste ir rajone bus pristatyta net dvylika renginių ir tik vienas iš jų yra mokamas. „Programa subalansuota taip, kad kiekvienas žiūrovas, nepriklausomai nuo to, kiek domisi scenos menais, tikrai ras sau įdomų renginį“, – pažadėjo G. Masteikaitė.

„Trofėjus“. Rudi van der Merwe ir Béatrice Graf (Šveicarija)

Festivalį pradės įspūdingas gatvės teatro pasirodymas su itin konkrečiomis, aštriomis politinėmis potekstėmis. Nemuno krantinėje Šančiuose ir J. Biliūno aikštėje Kačerginėje vyksiantis spektaklis manipuliuoja žiūrovo perspektyvos suvokimu ir erdvėje link auditorijos artėja per 300 metrų. Spektaklis tyrinėja žmogaus santykius su aplinka, troškimą žymėti teritoriją, valdyti, tramdyti ir išnaudoti, kalba medžioklės, užkariavimo ir karinių tradicijų temomis.

L. Bosmoto nuotr.

„Pradedantieji“. „TeatrInGestAzione“ (Italija)

Neapolyje įsikūrusios italų trupės „TeatrInGestAzione“ spektaklis „Pradedantieji“ tyrinėja ribų klausimą. Objektų teatrą, muziką, šviesos ir instaliacijų meną apimantis kūrinys filosofiškai žvelgia į šiandienos pasaulį, kuriame žmogus save vis tvirčiau supranta kaip pasaulio paveldėtoją. Čia pat, priešais žiūrovų akis, kuriamas itin paslaptingas ir įtraukiantis, postmodernistinis pasaulio sutvėrimo mitas.

„Materija“. Andrea Salustri (Italija)

Prieš pasinerdamas į cirko pasaulį Andrea Salustri yra ragavęs filosofijos ir šokio mokslų. Jo spektaklis „Materija“ – žongliravimo ir objektų manipuliavimo sintezė, o pasakojama istorija – atvira interpretacijai. Iš tiesų šis spektaklis atskleidžia, kokia gyvybinga medžiaga gali būti polistirenas. Kasdienybėje įprastai technines funkcijas atliekanti medžiaga italo spektaklyje įgyja įvairių, netikėtų formų. Skirtingai nei įprasta, spektaklio „Materija“ centre – ne atlikėjas, o jo objektai. Savotiška judėjimo ir iniciatyvos laisvė suteikiama ir patiems stebimiems objektams. Šiam spektakliui būtina žiūrovų dėmesio koncentracija, todėl spektaklis bus rodomas „Girstučio“ kultūros ir sporto centre, o vietą jame galima rezervuoti perkant bilietą už simbolinę kainą.

„Kamčiatka“. „Kamchàtka Street Theatre Company“ (Ispanija)

Įsivaizduokite: Kauno miesto Vilniaus gatve keliauja aštuoni lagaminais nešini žmonės. Kas jie? Gal pasiklydo? Iš kur atvyko? Turistai? O gal imigrantai? Jie atrodo naivūs, smalsūs, kupini emocijų ir nieko nenutuokiantys apie mūsų čionykštes taisykles, normas ir gyvenimo būdą. Subtili ispanų gatvės trupės vaidyba leidžia jų kuriamiems personažams supanašėti su realybe, todėl žiūrovai tampa aktyvia spektaklio veiksmo dalimi. „Kamčiatka“ virsta miesto veidrodžiu: praeivių elgesio su nepažįstamais atspindžiu. Gal todėl „Kamčiatka“, vienas garsiausių gatvės teatro spektaklių, rodomas jau dvylika metų, apkeliavęs 30 šalių, kuriose rodytas daugiau kaip 400 kartų.

Organizatorių nuotr.

„Zoog“. Amir'as ir Hemda (Izraelis)

Spektaklio „Zoog“ pavadinimas hebrajų kalba reiškia „pora“, nes tai Izraelyje ir Italijoje dirbančių akrobatų Amir ir Hemda duetas, suteikiantis galimybę iš arčiau pažvelgti į jų rutiną ir ritualus. Tai įtemptas meilės ir neapykantos žaidimas, begalinis bendrumo siekimas, žiaurumo ir švelnumo mainai. Atlikėjai, netradiciškai tarpusavyje pasiskirstydami fiziniais elementais, apsikeičia įprastiniais lyčių vaidmenimis (pavyzdžiui, ne jis ją, o ji jį gaudo ore). Todėl skirtingos atlikėjų dueto asmenybės šioje scenoje veikia vienodai stipriai. Naudodami savo kūnus, jie dalijasi savo intymia istorija: pakilimais ir nuosmukiais, paslaptimis, sunkumais ir džiaugsmais. Naudodami unikalią, pačių išvystytą judesio kalbą, įkvėptą kapueiros, parkūro ir šokio, Amir ir Hemda leidžiasi į fizinį nuotykį – nuoširdų, nepagražintą, kupiną žavesio ir humoro.

„Darwisho košmaras“. Ben'as Fury'is ir Simon'as Thierrée'as (Belgija)

Prieš porą metų festivalyje „Naujasis Baltijos šokis“ jau rodytas spektaklis „Darwisho košmaras“ – tai šokėjo ir smuikininko duetas. Spektaklio idėja gimė iš noro trumpą kūrinį sušokti publikos apsuptyje. Spektaklio kūrėjai įkvėpimo sėmėsi ir iš tradicinių Vidurio Rytų šventinių bei vestuvinių šokių dabkeh'o.

„4 Mortos“. Kauno miesto kamerinis teatras (Lietuva)

Režisieriaus Dariaus Rabašausko kartu su žavių aktorių kvartetu sukurtos „4 Mortos“ – žaismingas mirties prisijaukinimo ritualas, paremtas lietuviška mitologija, folkloru. Jaunos, grakščios ir žaismingos aktorės Simona Bladženauskaitė, Rūta Kumpikaitė, Laurita Peleniūtė, Jonė Dambrauskaitė, apsivilkusios elegantiškomis, praėjusio amžiaus pradžią primenančiomis suknelėmis, grubiais vilnoniais paltais ir prisidengusios juodomis kaukėmis, įkūnija Mortas ir viso pasirodymo metu jos siaučia, šoka, žaidžia, dainuoja ir kitaip skleidžia savo kerus. Pasak režisieriaus, šiam pasirodymui labiausiai tinka vakarėlio apibrėžimas, nes šis spektaklis – tai pabuvimas kartu.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių