Premjera „Babelio bokštas. Planet Earth/Game Over/Reset“ – epinis nuotykis jaunimui

  • Teksto dydis:

Nacionalinis Kauno dramos teatras sezoną pradeda Norvegijos, Islandijos, Vengrijos ir Lietuvos tarptautinio projekto „Babelio bokštas. Planet Earth/Game Over/Reset“ premjera, kuri vyks rugpjūčio 19, 20, 26 d. atgimstančioje Parketinėje salėje, o rugpjūčio 23 d. – Čekiškėje, P. Dovydaičio gimnazijoje. Spektakliai yra nemokami, vaidinami anglų ir lietuvių kalbomis bei skirti 13–16 metų jaunimui, norinčiam patirti neeilinį interaktyvų nuotykį.

Ketverius metus brandintas interaktyvaus teatro kūrėjų projektas

„Babelio bokštas. Planet Earth/Game Over/Reset“ – solidus tarptautinis projektas, kuriamas kartu su Norvegijos, Vengrijos, Islandijos ir Lietuvos menininkais, kuriuos vienija tarptautinis interaktyvaus įtraukiančio teatro vaikams ir jaunimui tinklas PIYL („Participate in Your Life“). Jis susibūrė 2018-aisiais, susipažinus su metodo kūrėjais – Vengrijos Káva Kulturális Műhely“ teatro atstovais ir jų kūryba. Vienas iš jo elementų – įtraukti auditoriją, leisti jai nulemti įvykių scenoje eigą. Bendradarbiaudami tinklo partneriai susitiko kūrybinėse dirbtuvėse Vengrijoje, Islandijoje, o 2021 m.  rudenį dalyvavo Norvegijoje (Bergene) PIYL organizuotoje tarptautinėje konferencijoje „Join In“.

Intensyvi ketverius metus trunkanti tinklo veikla padėjo užmegzti naujas partnerystes bei įgyvendinti projektus Nacionaliniame Kauno dramos teatre. „Labai džiugina, kad mūsų bendravimas nulėmė intensyvius kūrybinius mainus, – Budapešte susipažinome su vengrų režisieriumi Csaba Polgar, dirbusiu „Kava“ teatre ir pakvietėme jį į Kauną. Taip Didžiojoje scenoje gimė žiūrovų mėgstamas spektaklis „Peras Giuntas“ pagal H. Ibseno pjesę. Taip pat geriau pažinome partnerių kūrybą, ją pristatydami tarptautiniame festivalyje ,,Nerk į teatrą“, o Bergene vykusioje interaktyvaus teatro konferencijoje „Join In“ galėjome parodyti šia metodika dirbančios Agnės Sunklodaitės režisuotą spektaklį „Pasaulio bamba“. Taigi jau patyrėme daug naujų patirčių ir su nekantrumu laukiame didžiausio išsipildymo – bendros premjeros „Babelio bokštas“, – sakė NKDT generalinio direktoriaus pavaduotoja rinkodarai Agnė Burovienė.

A. Ufarto nuotr.

Kadangi PIYL („Participate in Your Life“) vienas iš fundamentalių principų yra priartinti teatrą prie žiūrovų, skatinti dalyvauti ir spręsti visuomenės problemas, todėl spektaklyje pasirinktos globalinės problemos – ekologinė ir atominio karo katastrofa. Šio spektaklio idėjos autorė ir režisierė Hilde Brinchmann (Norvegija), kurianti Skandinavijos šalyse bei apdovanota už spektaklius vaikams ir jaunimui. Jai talkina scenografė Signe Gerda Landfald (Norvegija) ir kostiumų dizainerė Helena Andersson (Švedija), kompozitorius Deividas Gnedinas (Lietuva) ir penkiolika aktorių. Premjeroje dalyvaus dvi aktorių sudėtys: po du iš Norvegijos, Vengrijos, Lietuvos ir Islandijos. Taip pat viena sudėtis – Nacionalinio Kauno dramos teatro aktorių. Spektaklį ketinama rodyti Norvegijoje ir Islandijoje, o, gavus finansavimą, ir Vengrijoje.

Skirtingai nei Babelio bokšto statytojams, susikalbėti sekasi

Režisierė Hilde Brinchmann, sužinojusi, kad yra kviečiama su skirtingų šalių kūrėjais, įvertino laukiantį iššūkį: „Bet jie nekalba ta pačia kalba ir nenaudoja tų pačių metodų! Ši situacija primena Babelio bokštą!“. Ir iš tiesų biblinis motyvas tapo atsvara, bandant sujungti šiuos keturis skirtingus Europos kolektyvus ir jų metodus, kalbas, ideologijas ir menininkus. „Tada aš tiesiog pagalvojau, kad galbūt mes galime pabandyti Babelio bokšto mitą pateikti iš kitos pusės! Šis mitas yra apie tai, kaip kadaise visi pasaulio žmonės buvo susivieniję ir kartu norėjo pastatyti bokštą, bet tada Dievas suskirstė juos į gentis, kalbančias skirtingomis kalbomis, todėl žmonės nebegalėjo suprasti vienas kito ir pradėjo kariauti tarpusavyje. Aš bandau pasakyti: mes esame skirtingose gentyse, bet gal, nepaisydami mūsų skirtumų, mes galime vėl susivienyti, kad išspręstume mūsų bendras problemas, tokias kaip klimato kaita, karai, badas ir nelygybė pasaulyje? O gal mes taip nerimaujame dėl savo genčių ir savęs pačių, kad niekada negalėsime to padaryti? Šios problemos yra labai aktualios ir reikšmingos mums visiems,“ – apie pasirinkimą sakė režisierė.

Hilde Brinchmann pusantrų metų su partneriais dirbo individualiai – su kostiumų dailininke ir scenografe lankėsi visose šalyje ir išgrynino kiekvienos aktorių poros vaidmenis spektaklyje. Taip pat šiame procese kūrėjams itin svarbus jaunuolių dalyvavimas, todėl jie dalyvavo kūrybinėse dirbtuvėse su aktoriais. Jaunų žmonių įsitraukimas ir pasiūlymai lėmė netgi kai kuriuos scenarijaus pakitimus, tapo inspiracija spektaklio plakatui.

Premjeros kūrėjai siekia sukurti neeilinę patirtį žiūrovams tema, vizualumu ir pasirinkta spektaklio-žaidimo forma. „Mes norime sukurti tokią patirtį, kurią įgautumėte tik sudalyvavę šiame spektaklyje. Tai ir yra teatro galia. Jūs turite šią unikalią galimybę viską pajusti gyvai, tai galima palyginti su patekimu į kompiuterinį žaidimą, svajonę ar net košmarą. Tai bus reikšminga patirtis, kadangi viską pajusite gyvai: ir garsus, ir kvapus, ir šilumą, ir chaosą. Taigi, atsižvelgdamas į tai, koks teatras galėtų būti jo nevaržant, suvoki, kad gyvybingumas jam suteikia daug daugiau potencialo, nei žiūrėjimas į sceną iš savo vietos, tarsi stebint kino filmą“, – pasakojo H. Brinchmann.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Oi kaip puiku kaip žavinga

Oi kaip puiku kaip žavinga portretas
ir nepakartojama - net du lietuviški žodžiai pavadinime
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

Daugiau straipsnių