Kauno fotografijos galerijoje – nespalvotoje kronikoje įamžinta vaikystė

  • Teksto dydis:

Kauno fotografijos galerijoje veikianti Vytauto V. Stanionio paroda „Luko vaikystė“ – dar vienas žinomo fotomenininko, pagarsėjusio savo rūpestingu požiūriu į istorija virstančią dabartį, projektas.

Vos fotoaparatas ir juo užfiksuotų akimirkų pavertimas fotolakštu tapo prieinamas ne vien profesionalams, albumai su šeimos gyvenimą fiksuojančiais kadrais tapo neatsiejama šeimos istorijos dalimi. Kuo didesnis nuotraukų pluoštas, kuo didesnis jame praeities akimirkas įamžinusių vaizdų skaičius, tuo darnesnė šeima. Arba tuo meniškesnis bent vienas jos narys, nepristigęs energijos fotoaparatą neštis kartu su grybų krepšiu, iš rankų jo neišleidęs ir per šventes, ir tingiais sekmadienio rytais.

Tai, kas prieš kelis dešimtmečius gulė ant kartoninių fotoalbumų lapų, kas vėliau neliko pamesta virtualiajame telefonų labirinte, ilgainiui virsta šeimos kronika. Paskesni įvykiai, jų sukeltos emocijos nustelbė pirmosios romantiškos draugystės jaudulį, pirmąjį dantuką demonstruojančio vaiko šypsnį, atsitiktinę stotelę atostogų kelionėje, tačiau laiku priliestas fotoaparato mygtukas vaizdus pavertė gyvenimo metraščiu. Svarbiausia jame ne chronologija, bet vaizdai, kurie tarsi raktai nuo archyvų stalčių, saugančių žmogaus praeitį.

Vytautas V. Stanionis. Iš ciklo „Luko vaikystė 2001–2002 m.“.

Toks metraštis yra ir žinomo fotomenininko V. V. Stanionio kūriniai, kurių parodą kuruoja kitas talentingas menininkas, vis dažniau kitų kūrėjų projektus į ekspozicijų sales palydintis Donatas Stankevičius.

Tai ir šeimos albumo fotografijos, ir per vaiką pamatytas (miesto) peizažas, ir vyro žvilgsnio į tėvystę liudijimas.

Garsaus fotografo Vytauto Stanionio sūnus, kurį drąsiai galima vadinti XX–XXI a. sandūros Lietuvos metraštininku, užfiksavusiu komercijos vėjų dar nepaliestą, nestandartizuotą Lietuvą, šįkart atveria duris į savo šeimos pasaulį.

Kaip savo tekste „Luko vaikystė“: aplinka per vaiką, vaikas per aplinką“ rašo fotografijos ir vizualumo tyrinėtoja dr. Jelena Šalaj, parodoje pristatomų nuotraukų herojus Lukas – penkerių šešerių metų berniukas, mėgstantis žaisti kareivėliais, turintis mažą brolį ar sesę, mamą ir tėtį, fotografą V. V. Stanionį, 2001–2002 m. įgyvendinusį seriją „Luko vaikystė“. Priklausomai nuo pasirinkto žiūros taško, atsiskleidžia vis skirtingos serijos reikšmės. Tai ir šeimos albumo fotografijos, ir per vaiką pamatytas (miesto) peizažas, ir vyro žvilgsnio į tėvystę liudijimas.

Pasak dr. J. Šalaj, serija pasižymi vientisa estetika: nespalvoti kadrai yra padaryti naudojant plataus kampo objektyvą, ryškumo zona plati, dažnai fotografuojama vaiko lygyje, tarsi pasaulį matytume jo akimis. Vis dėlto daugybėje nuotraukų vaikas tarsi nesvarbus – tematome jo kūno dalį, nusisukusį veidą, figūrą tolumoje. Lukas tampa pretekstu kadrui atsirasti, o prioritetą autorius teikia nenudailintai Lietuvos pakraščių aplinkai.

Šiose nuotraukose, anot dr. J. Šalaj, galima įžvelgti V. V. Stanionio kiek vėliau sukurtam ciklui „Lietuva. Atsisveikinimo vaizdai“ būdingą stilistiką. Ją menotyrininkė Agnė Narušytė yra apibūdinusi kaip „žiūrėjimą ne į, bet pro daiktus“. „Žiūrėjimo pro užuomazgas galime įžvelgti jau „Luko vaikystės“ fotografijose, kuriose per vaiką žiūrima į aplinką, o per aplinką – į vaiką, bet iš tiesų daugiausia yra žiūrima pro juos abu, užčiuopiant egzistencines – ilgesio, laiko, artumo – temas“, – rašo dr. J. Šalaj.

Vytautas V. Stanionis. Iš ciklo „Luko vaikystė 2001–2002 m.“.

Nors turinio atžvilgiu V. V. Staniono sūnaus nuotraukos sunkiai telpa į šeimos albumo žanrą, jos neabejotinai pasižymi daugumai šeimos albumų būdinga savybe – artimu santykiu, siejančiu fotografą ir fotografuojamą objektą.

„Luko vaikystė“ yra vienas iš nedaugelio pavyzdžių, įtvirtinančių tėčio žvilgsnį Lietuvos fotografijos istorijoje. Nors žinomų pasaulio ir Lietuvos fotografų archyvuose vaikų nuotraukų pamatyti galima gana dažnai, gerokai rečiau pasitaiko, kad nuosavus vaikus įtraukiantys projektai taptų vyrų fotografų kūrybą reprezentuojančiais darbais. Serija išsiskiria santūriu jausmingumu ir atveria galimybę megzti dialogą skirtingų kartų atstovams, apmąstyti atminties, asmeninės ir šeimos istorijos temas“, – pastebi dr. J. Šalaj.


Kas? Vytauto V. Stanionio paroda „Luko vaikystė“.

Kur? Kauno fotografijos galerijoje.

Kada? Veikia iki spalio 1 d.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių